.معرفی خودرو فیدلیتی پرایم و نیوپرایم

فیدلیتی پرایم (Fidelity Prime) محصولی جدید از گروه خودروسازی بهمن موتور است. این خودرو در واقع همان X70 Jetour است که در ایران با نام فیدلیتی عرضه و کمپانی جتور نیز خود یکی از زیر مجموعه های برند چری است. این خودرو در بازار کنونی پا به عرصه رقابت با خودروهایی همچون چری تیگو 7 می گذارد. در حال حاضر تنها در 2 نسخه 5 نفره (تیپ 1) و 7 نفره (تیپ 2) تولید می‌شود. که تنها تفاوت آنها در وجود ردیف سوم صندلی است. شرکت بهمن موتور در نظر دارد همتای این خودرو را با پیشرانه ای قوی تر بنام فیدلیتی پرستیژ به بازار عرضه کند.

گروه بهمن با سرمایه‌گذاری سنگین و خریداری پلتفرم این خودرو از طرف چینی، گامی مهم برای تولید خودرویی با قیمت مناسب است. و تیراژ بالا برداشته و کسب سهم بازار حداکثری ماشین فیدلیتی از برنامه های بلند مدت بهمن موتور است.

فیدلیتی پرایم

طراحی ظاهری

بهمن فیدلیتی ظاهر جذاب و موجهی دارد که می تواند نگاه اکثر بیننده ها را به خود جذب کند. بر خلاف روالی که از طراحی ماشین های چینی در خاطر داریم، این ماشین طراحی بسیار هماهنگ و با ابهتی در تمامی زوایای خود دارد. ابعاد نسبتا بزرگ، خطوط بدنه هماهنگ، طراحی جلوپنجره و سپر جلو زیبا، رینگهای زیبا با سایز متناسب با ابعاد خودرو و چراغ‌های شکیل مواردی اند که باعث زیبایی این خودرو شده‌اند و میتوانند مشتریانی از تمامی سنین را به این خودرو علاقه مند کنند.

از نکات برجسته طراحی جلوی ماشین فیدلیتی می توان به جلو پنجره مدرن با شبکه الماسی اشاره کرد که لوگوی فیدلیتی به زیبایی در میان آن خود نمایی می کند. چراغ‌های جلویی که بیننده را به یاد محصولات سوبارو می‌اندازند، دیلایت هایی که جای مه شکن‌های رایج را گرفته اند، کروم کاری‌های سپر و اطراف جلو پنجره و دفیوزر سپر نیز دیگر نکاتی هستند که در نمای جلوی خودرو به چشم می آیند.

نمای ظاهری فیدلیتی

طراحی بخش کناری خودرو نیز ساده و بدور از پیچیدگی ها و خطوط اغراق آمیزی است که معمولا در خودروهای چینی می بینیم. رینگ های 20 اینچی فیدلیتی کاملا متناسب با ابعاد بدنه هستند که به زیبایی نمای کناری خودرو می افزایند . همچنین برای این خودرو 2 طرح رینگ مختلف قابل سفارش است که خریدار به سلیقه خود می تواند از بین آن ها انتخاب کند.

کابین و فضای داخلی فیدلیتی پرایم

طراحی کابین فیدلیتی پرایم کاملا مدرن و چشم نواز است و تنه به تنه محصولات روز دنیا (به خصوص آلمانی ها) می زند. در کابین فیدلیتی با انبوهی از آپشن ها و امکانات رفاهی مواجه می شویم که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد. داشبورد فیدلیتی طراحی مدرنی دارد. و برای ساخت آن از متریال با کیفیتی استفاده شده‌است. ترکیب این متریال با چرم دوزی های فراوان استفاده شده در کابین و کنسول میانی زیبای آن باعث شده تا نشستن در کابین این خودرو با حس خوبی همراه باشد. فرمان D کات خودرو نیز هارمونی مناسبی با سایز اجزای کابین دارد.

ردیف عقب فیدلتی نیز فضای سر و پای مناسبی دارد و قابلیت تنظیم زاویه پشتی برای صندلی های آن در نظر گرفته شده. در انتهای کنسول میانی دو دریچه کولر نیز برای ردیف عقب وجود دارند و در فیدلیتی پرایم تیپ ۲، ردیف سوم صندلی های نیز وجود دارد که البته فضای آن ها برای نشستن بزرگسالان چندان مناسب نیست. صندوق عقب نیز فضای بار بسیار خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و در زیر فضای بار لاستیک زاپاس قرار گرفته است.

نمای داخلی فیدلیتی پرایم
نمای داخلی فیدلیتی پرایم

هم اکنون این خودرو در مدل های پنج نفره و هفت نفره قابل سفارش است. با خواباندن صندلی های ردیف عقب این خودرو فضایی معادل 1680 لیتر برای استفاده در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد که 20 درصد بیشتر از kmc k7 است.

مشخصات فنی فیدلیتی پرایم

بر اساس اعلام بهمن موتور، پیشرانه این خودرو در کارخانه تیوان (واقع در شهرک صنعتی کاسپین قزوین) مونتاژ میشود. مونتاژ این خودرو با داخلی سازی 20 درصد آغاز شده‌است و قرار است تا 60 درصد افزایش یابد.

فیدلیتی از یک موتور 1500 سی سی مجهز به توربو شارژر با توان 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 230 نیوتون متر در محدوده 1750 الی 4000 دور در دقیقه بهره می برد که نیروی خود را به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک دبل کلاج خشک منتقل می کند. این گیربکس دو کلاچه خشک به مانند سایر گیربکس های مشابه خودش نیازمند توجه و نگهداری با دقت است و در صورت عدم توجه به آن، اتفاقاتی مانند داغ کردن در ترافیک و خرابی های صفحه کلاچ در آینده می تواند محتمل باشد.

این خودرو در بازار ایران فقط به صورت دیفرانسیل جلو است و خبری از مدل‌های 4 چرخ متحرک نیست. فیدلیتی شتاب صفر تا صد را در محدوده 11 ثانیه ثبت می کند و حداکثر سرعت اعلامی آن نیز 180 کیلومتر بر ساعت می باشد. فیدلیتی در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در قسمت عقب از سیستم تعلیق اتصال چندگانه (Multi-Link) بهره می برد. سیستم ترمز این خودرو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی است که توسط سیستم های کمکی ABS و EBD و BA نیز حمایت می شوند. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و با وجود وزن سنگین 1575 کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتر در 100 کیلومتر را به ثبت می رساند.

مشخصات فتی فیدلیتی

فیدلیتی نیوپرایم

از آبان ماه 1401 گروه بهمن اقدام به تولید مدل جدیدی از این خودرو با نام فیدلیتی نیوپرایم کرد. فیدلیتی نیو پرایم طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات رفاهی کاملا یکسانی با نسخه قبلی دارد. اما گیربکس آن با مدل دو کلاچه تر (Wet) تعویض شده. و دیگر مشکلات قبلی مانند داغ‌شدن در ترافیک و سربالایی و خرابی مجموعه کلاچ را ندارد.

دیگر تغییر فیدلیتی جدید نیز به طراحی متفاوت کنسول میانی و تعویض لیور دنده با نوع الکترونیکی باز می گردد.

فیدلیتی پرایم و نیوپرایم

فیدلیتی پرایم 5 نفره تیپ 1

آپشن های فیدلیتی 5 نفره کاملا راضی‌کننده هستند و نقص خاصی در آن ها دیده‌نمی‌شود. سیستم مولتی مدیای خودرو شامل یک مانیتور 10.8 اینچی است که از امکان پخش بلوتوثی و نمایش صفحه موبایل به صورت Mirror Link پشتیبانی می کند و صدای آن توسط 8 بلندگو در ماشین پخش می شود. تهویه مطبوع خودرو اتوماتیک دیجیتال بوده و دریچه‌هایی نیز برای سرنشین‌های عقب در نظر گرفته‌شدها. صندلی های جلو برقی بوده و به گرمکن مجهز هستند؛ در ردیف عقب نیز زاویه قسمت پشتی صندلی ها قابل تنظیم بوده و در صورت نیاز به فضای بیشتر برای بار، قابلیت تا شدن به صورت کامل را دارند.

از دیگر آپشن های برجسته فیدلتی 5 نفره می توان به سنسور نور و باران، سقف شیشه ای پانوراما، ترمز پارک برقی آینه داخلی ضد انعکاس نور، آینه های جانبی تاشو برقی، شارژر وایرلس گوشی موبایل، حالت های رانندگی اکو و اسپرت، درب برقی صندوق و همچنین باز شدن خودکار درب صندوق با حرکت پا اشاره کرد.

فیدلیتی پرایم 7 نفره تیپ 2

فیدلیتی 7 نفره تمام امکانات رفاهی تیپ 5 نفره رو به طور کامل دارد. تنها تفاوت میان فیدلیتی 5 نفره و فیدلیتی 7 نفره، وجود ردیف سوم صندلی ها در نسخه 7 نفره است. البته این ردیف صندلی چندان برای بزرگسالان مناسب نبوده و بیشتر برای کودکان کاربرد دارد.