لوگو نمایندگی جلالی
نمایندگی محمد جلالی

سیستم دید در شب چیست؟

یکی از ویژگی‌های ایمنی بکار رفته در خودرو های لوکس سیستم دید در شب یا نایت ویژن Night Vision است.

با فشرده شدن رقابت بین خودروسازان معتبر جهانی و همچنین فشار دولت‌ها و قانون‌گذاران بر برندهای مختلف درباره بهبود ایمنی خودروهایشان شاهد ارائه تکنولوژی‌های مدرن و ایمن روی محصولات گوناگون هستیم. چنین تکنولوژی‌های ایمنی علاوه بر اینکه باعث حفظ جان میلیون‌ها انسان می‌شوند بر اعتبار خودروسازان پیشتاز جهانی نیز می‌افزایند. یکی از سیستم‌هایی که چند سال اخیر در خودروها نصب شده و در برخی مدل‌های وارداتی نیز دیده می‌شود سیستم دید در شب خودرو یا همان نایت ویژن است که می‌خواهیم بدانیم چه کاربردی دارد.

سیستم دید در شب خودرو چیست + کاربرد آن

سیستم دید در شب از دوربین حرارتی برای بهبود میدان دید راننده در شب و شرایط آب و هوایی نامساعد استفاده می‌کند. چنین سیستم‌هایی معمولاً به‌صورت سفارشی یا استاندارد روی برخی خودروهای لوکس نصب شده‌اند. اولین بار در سال ۲۰۰۰ بود که شاهد استفاده از سیستم دید در شب در کادیلاک دویل بودیم. تکنولوژی موردبحث بر اساس دستگاه‌های دید در شب توسعه یافته است. سیستم دید در شب خودرو ترکیبی از دستگاه‌های نایت ویژن همچون دوربین‌های مادون‌قرمز، جی‌پی‌اس، لیدار و رادار هستند تا بتوانند اشیا و موانع را تشخیص دهند. دو نوع از سیستم‌های دید در شب خودرو وجود دارد که با نام های فعال و غیرفعال شناخته می‌شوند. هر دو سیستم در مقایسه با یکدیگر مزیت‌ها و معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

هدف اصلی از نصب این سیستم روی خودروها ارائه دیدی بهتر از مسیرهای تاریک جاده است. راننده با استفاده از تکنولوژی موردبحث می‌تواند اشیا و موانع را در چندین متر جلوتر تشخیص دهد. تصاویری که توسط سیستم دید در شب تهیه می‌شوند روی نمایشگر خودرو پخش خواهند شد تا راننده بتواند با استفاده از آن رانندگی ایمن‌تری داشته باشد. البته باید به این نکته اشاره داشت که تصاویر تهیه شده توسط نایت ویژن کیفیت خیلی بالایی ندارند هرچند ایمنی لازم را ایجاد خواهند کرد.

سیستم دید در شب فعال

سیستم‌های فعال در منبع نوری مادون‌قرمز برای نمایش مسیر پیش رو استفاده می‌کنند و نور آن‌ها برای انسان نامرئی است. از جمله نقاط قوت سیستم‌های نایت ویژن فعال می‌توان به تصویر باکیفیت‌تر، تشخیص بهتر اشیا و موانع، عملکرد بهتر در شرایط آب و هوایی گرم‌تر، حسگر کوچک‌تر قابل‌نصب در آینه وسط و… اشاره داشت. البته این سیستم‌ها نقاط ضعفی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلال عملکرد در مه و باران، کنتراست کمتر برای حیوانات، شعاع دید کمتر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر اشاره نمود.

یکی از پیشتازان استفاده از چنین سیستمی مرسدس بنز است که در سال ۲۰۰۳ نمونه پیش‌تولیدی آن را روی کانسپت F500 نصب کرد. البته در سال ۲۰۰۵ و روی S کلاس W221 بود که شاهد تولید انبوه نایت ویژن فعال بودیم. این سیستم برای اولین بار اطلاعات و تصاویر را روی LCD بین پشت آمپرها نشان می‌داد. نایت ویژن مرسدس بنز رفته‌رفته تکامل یافت و در سال ۲۰۱۳ نسخه جدیدی از آن با نام دستیار دید شب پلاس با تشخیص حیوانات روی S کلاس W222 نصب شد. تویوتا نیز جزو برندهای معتبری بود که از چنین سیستمی استفاده کرد. ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار سیستم دید در شب خودرو فعال را به‌صورت سری روی خودروی لندکروزر و لکسوس LX470 معرفی کردند. در سال ۲۰۰۸ تویوتا کراون هیبرید نیز از سیستمی بهتر با قابلیت تشخیص عابران پیاده سود برد. چندین سال بعد نیز محصولات سطح بالای لکسوس به نایت ویژن فعال مجهز شدند.

سیستم دید در شب غیرفعال

سیستم‌های دید در شب غیرفعال بجای استفاده از منبع نوری مادون‌قرمز به تابش حرارتی مجهز هستند و به همین منظور از دوربین حرارتی استفاده می‌کنند. از جمله نقاط قوت چنین سیستم‌هایی می‌توان به میدان دید وسیع‌تر حدود ۳۰۰ متر، کنتراست بالاتر برای موجودات زنده و… اشاره داشت. نقاط ضعف نایت ویژن غیرفعال نیز شامل مواردی همچون تصویر با کیفیت پایین، عملکرد ضعیف در شرایط آب و هوایی نامساعد و حسگر بزرگ‌تر خواهد بود. از جمله خودروسازانی که چنین سیستمی را در محصولات خود بکار برده‌اند می‌توان به بی ام و، آئودی، کادیلاک و هوندا اشاره کرد.

سبد خرید
سبد خرید شما خالی است!

سبد خرید شما خالی است!